Det händer ibland att jag undrar varför skidåkare inte kan reglerna...  Idag visade två slalomåkare denna uppenbara brist på kompetens.  Såväl Paulina Grassl som Lena Dürr avbröt sina åk i tron att de hade missat en port.  Ingen av dem hade emellertid gjort det, utan hade kunnat fortsätta som om inget hade hänt.
 
Slalomåkning går ut på att åka genom portar, där varje port består av två käppar.  Vanligtvis står käpparna bredvid varandra och då är det självklart att man åker genom porten uppifrån och ned.  Men, bland alla dessa så kallade "öppna" portar, finns i en slalombana även så kallade vertikaler.  Där står käpparna inte bredvid varandra utan ovanför varandra.  Det innebär alltså att porten kan tas från vänster till höger eller från höger till vänster.  I allmänhet ger den ena lösningen en snabbare resa mellan föregående och efterföljande portar, men saker kan ju hända som gör att det är bättre att ta porten så att säga åt fel håll.
 
I första åket av dagens tävling i Lienz, halkade Paulina Grassl omkull och råkade glida igenom vertikalen från höger till vänster.  När Grassl rest sig upp, vad gör hon då?  Jo, hon vill inte bryta loppet utan försöker i panik klättra upp i banan för att runda portens övre käpp – i en port hon alltså redan klarat...  Hjärnsläpp eller brist på kunskap?
 
För Grassls del gjorde det ingen större skillnad.  Fallet hade ändå kostat så mycket tid att hon oavsett hur hon hade gjort, hade misslyckats att kvala in till andra åket.  Större följder fick Lena Dürrs misstag.
 
I andra åket halkade tyska Lena Dürr till och gled ned, förbi den käpp hon hade tänkt åka ovanför.  Irriterat avbröt Dürr sitt åk.  Men, hon hade redan klarat porten i fråga.  Hon hade alltså bara behövt fortsätta, ta även nästa vertikala port åt fel håll och åka vidare i banan.  Det hade inneburit en förlust på kanske en sekund och en sämre placering än hon väntat sig, men likväl en placering och ett antal världscuppoäng.  Det världscuppoäng som kan visa sig viktiga.  Kanske är det poäng som ger henne en bättre startposition i en tävling där startnumret är avgörande, eller poäng som gör att hon kvalar in till världscupfinalen.  Dem gick hon nu miste om för att hon inte använde reglerna på ett kreativt sätt.  Hjärnsläpp eller brist på kunskap?
 
Jag är nu ingen elitidrottare och jag kan inte på rak arm säga någon sport som jag hade kunnat bli riktigt duktig i.  Men vad jag vet, är att om jag hade idrottat, hade jag haft stenkoll på reglerna och sett till att kunna utnyttja dem maximalt.  Det finns idrottare som klarar det och det fascinerar mig varje gång någon har sinnesnärvaro att visa det i tävlingssituationen.  Någon gång ska jag, hoppas jag, nämna det i någon bok eller annat jag skriver...
Lena Dürr, Paulina Grassl, kloka beslut, regler, slalom, vertikal,

Kommentera

Publiceras ej